Aktuella kurser

Saknar du någon kurs? Kommer du på någon kurs, instruktör eller liknande som du skulle vilja gå eller vill att vi tar in? Fyll i formuläret https://forms.gle/fJYDWNJNPM5pj26s6

Nybörjarkurs Hoopers mars

Antal:
Finns i lager
Instruktör: ​​Maria Wilhelmsson
Plats: Ena Hundhall, Gesällgatan 11 Enköping
Antal tillfällen: 6 st
Datum och tid: Måndagar kl 15-17, start 4/3 2024
Max antal deltagare: 6 deltagare med hund
Deltagaravgift: 1200 kr

Kursbeskrivning: Nybörjarkurs i hoopers. Hoopers är en hundsport där hunden ska springa en bana med hinder. Hindren är relativt enkla, utmaningen att föraren inte ska springa med, utan ska kunna styra hunden på avstånd. Målet med kursen är att hunden ska förstå hindren och att ekipaget får grunder i distanshandling och sedan kan delta i klubbens öppna träningar.

Hoopers är en relativt ny hundsport i Sverige och inte officiell tävlingsgren inom SKK än, men Svenska Hoopersklubben arbetar för att sporten ska bli officiell i SKK.

Kursen kräver följande förkunskaper: För att få utbyte av kursen krävs det att hunden kan jobba någorlunda koncentrerat med andra hundar runt omkring.

Info om instruktören: Hundnörd sedan barnsben. Har tävlat mycket agility (ett SM), lite lydnad, har tränat retrieverapportering och startat på jaktprov. Tränat en hel del personspår, lite eftersök på vilt, provat på nosework och kongsök. De senare åren fr a tränat och tävlat rallylydnad (en hund i mästarklass och en i avancerad klass just nu, tävlade på SM 2022). Tränat hoopers ett par år och tävlat en gång. Gick vardagslydnadsinstruktörsutbildning hos Anders Hallgren 1990, kantarellsöksinstruktörsutbildning hos Anders ett par år senare, är hoopersinstruktör utbildad av Svenska Hoopersklubben 2021 och rallylydnadsinstruktör utbildad av Sofia Angleby 2022. Haft mycket kurser genom åren, många år i egen regi och efter 2007 uteslutande ideellt. Jag jobbar uteslutande belöningsbaserat. Har just nu tre jaktavlade golden retrievers och en västgötaspets.

Rallylydnad fortsättning

Antal:
Finns i lager
Instruktör: ​​Elisabet Lekebjer
Antal tillfällen: 6 st
10/2 och 17/2, kl. 12.15-13.45
24/2 kl 16.15-17.45
9/3, 16/3 och 23/3 kl. 12.15-13.45

Max antal deltagare: 5 st

Deltagaravgift: 1600 kr
Kursbeskrivning: Kursen är avsedd för dig som vill fortsätta i rallylydnadens fantastiska värld och som tidigare har gått en nybörjarkurs i rallylydnad, eller har motsvarande kunskaper.
Vi går igenom alla moment i fortsättningsklassen, repeterar nybörjarmomenten och gällande regelverk.
Under kursen tränar vi kombinationer av moment och kortare banor.
Vårt mål är att du ska få tillräckligt med kunskap för fortsatt egen träning och tävling.

Prova på agility 10/3

Slut i lager
Tillfälle att testa den roliga aktiviteten agility med din hund!

10 mars 14-16

Max antal deltagare: 6 st

Deltagaravgift: 300 kr

Kursbeskrivning: Agility är en hundsport som bygger på samarbete, lyhördhet, mycket precision och glädje! Perfekt för alla som vill ha kul tillsammans med sin hund och som vill ge hunden en rolig aktivitet eller kanske till och med tävla i framtiden - oavsett mål med träningen så kan alla prova på!
Ni får testa hopphinder, tunnlar, slalom och balanshinder samt grundövningar som runda kon, target, nosdutt i handen, cirkelarbete och sitt kvar.
Efter detta tillfälle hoppas vi att ni har fått mersmak för denna roliga hundsport och är sugna att anmäla er till kommande grundkurs, hänga med på våra öppna träningar eller träna vidare själva i vår fina hinderpark.

Kursen kräver följande förkunskaper: Hunden ska vara minst 4 månader gammal

Prova på agility 28/4

Slut i lager
Tillfälle att testa den roliga aktiviteten agility med din hund!

söndag 28 april 14-16

Max antal deltagare: 6 st

Deltagaravgift: 300 kr

Kursen kräver följande förkunskaper: Hunden ska vara minst 4 månader gammal

Enköpings Brukshundklubb förbehåller sig rätten att ställa in kurser vid för få anmälningar.